11.10.16

Yazılım İşe Alım Mülakatı

Bu yazımı şirketler için deneyimlerime ve gözlemlerime dayanarak yazıyorum.
Sevgili şirketler, canım şirketler,


Öncelikle yapacağımız görüşmelerden önce torpili olan insanları işe alacağınızı, eğer o torpilli insan biz değilsek de çok ekstrem (şirketi Tsunami vurması durumunda, masa ile surf yapabildiğimizi göstermemiz ve Tsunami'den sonra hepimizin ve şirketin sağ kalması) bir şey olmadığı sürece bizi işe almayacağınızı bilerek geliyoruz. Bunu bir kabul edelim. Bizimki sadece bir umut aslında.

Mülakata geldik, elimizde sizin dosyanız var. Bize dair iş geçmişi ve bir kaç hobi hakkında bilgi sahibisiniz en azından. Özellikle büyük şirketlerde bunu çok gördüm. Geliyoruz, oturuyoruz. Hemen bana biraz kendinden bahset!? Tamam ben bahsederim de siz kimsiniz, ben kiminle görüşüyorum. İnsan kaynakları ile görüşür gibi mi konuşmalıyım, teknik kelimeler kullanabilir miyim? Lütfen! Biraz dikkat.

Büyük bir banka ile yaptığım bir iş görüşmesinden bahsedeceğim. İnternette bulunan iş başvuru sitelerinin birinden (hangisi olduğunu hatırlamıyorum, gizem bu yüzden) teknoloji konusunda da ilerde olduğunu düşündüğüm bir bankaya iş başvurusunda bulundum. Bir kaç gün sonra arayıp, görüşmeye çağırdılar. Çok kibar bir bayandı ve gitmeden kendi sitelerinden CV doldurmamı istediler. Bende siteye girmek için login (giriş) sayfasını açtım. Kendime kullanıcı adı ve şifre almaya çalıştım. Almaya çalıştığım şifre için sürekli "Lütfen bir büyük, bir küçük harf ve rakam kullanınız." uyarısı aldım. Sürekli şifre değiştirerek büyük harf, küçük harf ve rakam kullanarak envai çeşit şifre oluşturdum bir türlü şifremi kabul ettiremedim. Uzun bir uğraştan sonra fark ettim ki ben nokta veya alt tire ( _ ) veya tire ( - ) kullanıyormuşum şifremde. Bu yüzden kabul etmiyormuş. Ama güvenli şifre oluşturmak için yıllarca zorla öğrettiler bize sembol kullanmayı. Hadi bu benim hatam diyelim, injection engellemek için, güvenlik için diyelim.

Siteye girdim her şey iyi, güzel giderken benden önceki çalıştığım iş bilgilerimi istediği alana geldim. Normal şartlar altında Şirket Adı kısmı bir sitede textbox (yazı yazılabilecek bir alan) olur en fazla fonksiyon olarak 3 harften sonra firma isimleri seçmeni ister değil mi? Burada şirket adı alanı dropdown list (aşağı doğru ok ile açılır liste kutusu) şeklindeydi. Daha önceki deneyimlerimden biri bir Holding'ti hadi oradan geleni almıyorum diyorsun, adını bildiğimiz bir çok Holding'in ismine de baktım onlardan da mı almıyorsun. Hadi almıyorum diyorsun, beni neden arıyorsun. Burada da bir sinirlendim. Ama bir ne yalan söyleyeyim CV'mde bu şirketin isminin güzel duracağını düşündüğüm için yine de görüşmeye gitmekten vazgeçmedim.

Daha önce staj başvurusu yapıp, kabul edildiğim yerde işe devam etmiştim. Orada 3 yıl kadar çalıştıktan sonra bir süre evde kalmıştım ve bu benim ilk ciddi iş görüşmem sayılırdı, deli gibi heyecanlıydım. Hazırlandım, görüşmeye gittim. Yine kendini tanıştırmayan insanlarla karşılaştım. Oturdum, konuştuk, öyle oldu, bunu yaptım diye anlatırken, çalıştığım son bir buçuk senede analiz yaptığımı ve hiç kod yazmadığımı söylediğim halde, bana bir kağıt uzattılar(!) ve SQL kodu yazmamı istediler. Tabiki isteyebilirler kod yazmamı bunda bir sorun yok ama ben yıllarca eğitimimi bilgisayarda aldım, kod yazdığımda kelimeleri tamamlaması, kelimelerdeki renkler her şey daha kolay oluyor ve hiç kağıda tam anlamıyla kod yazmadım. Yazan varsa da SQL kodu yazacağını sanmıyorum. Bir yazılımcıya kağıt uzatılmasından saçma bir şey olabileceğini düşünmüyorum. Kendinize internete bile bağlı olmayan bir bilgisayar alın da en kötü ihtimalle Word'e yazdırın bari sevgili şirketler. Bu konuda çok kızgınım!

Kağıdı elime aldım ve kağıdın üzerindeki tabloları gördüm. Sql tablosu oluştururken ilk kural neydi? Tabloları daha oluşturmadan ID kolonu eklemeliydik değil mi? ID kolonu zaten yoktu. Şükürler olsun ki Word'te metin olarak değil, tablo yazmışlardı dedim.Bu artık üç olmuştu.

Yazmamı istedikleri kodu yazdım tek benden istedikleri ayrımları yaptıktan sonra dataları teke indirgeyemiyor olmamdı. "Bunun bir kodu vardı, bilgisayar olsa önümde hatırlar, yazardım." dedim ama daha yetkili olduğunu düşündüğüm kişi böyle bir kod olmadığını söyledi. Ona buradan seslenmek istiyorum; "Select Distinct".

Kısacası bir şirkete mülakata gittiğimde o şirketten beklentim. Zaten torpille alacağı biri olduğunda boşuna bizi yormaması, düzgün bir aday başvuru sitesine sahip olması ve en önemlisi kağıt üzerinde soru sormaması. Benden beklentilerini ben zaten mülakata gitmeden biliyorum zaten.