9.3.19

Nasıl Kitap Yazılır? ( Kitabını Kendin Yaz )

Kendi kitabınızı nasıl yazarsınız? İşte Pseudonmyous Bosch'tan "Kitabını Kendin Yaz" kitabında geçen tavsiyelerin özeti. Mutlaka kitabı alın okuyun, esprili, komik ve anlaşılır bir dille yazılmış bu kitap yazmak ve hayatla ilgili güzel ipuçları barındırıyor. Üstelik içine bir kaç güzel oyalanma sayfası da eklenmiş.


1. İlk cümle çok önemli. Eğer ilk cümleyi yazamıyorsan önce ikinci ya da üçüncü cümle ile başla. İlk cümleyi sonra yazarsın.
2. Önemli bilgileri hikayenin akışını bozmadan hikayeye yedirin.
3. Kitabı kimin okuyacağını bilemezsiniz kadın, erkek... İnsanların kitabınızı okuması için içinde kendilerini bulması, kahramanları kendileri ile özdeşleştirmesi gerekir. O yüzden kahramanlarınızın kitapta kendilerini bulmaları için ana karakterlerinizi farklı seçin.

Kitap yazmak için gerekli olanlar: - mise en piece

  • Yazmak için araç (kalem, bilgisayar, boya kalemi, tükenmez kalem...)
  • yazmak için bir yüzey (peçete, masa, tablet, oda duvarı...)
  • Hakkında yazacağınız şeyler...
  • Bir kahraman
  • Kahramanın yerine getireceği bir görev
  • Kahramanın görevi yerine getireceği bir dünya
4. Kahramanlarınıza isim verin. Bulamıyorsanız, rastgele bir kitabın, rastgele bir sayfasını açın ve ilk gördüğünüz ismi yazın. Ama isimlerin karakterinizle ilgili bazı fikirler verdiğini aklınızdan çıkartmayın.

5. Tüm karakterleriniz için "Resmi Karakter Değerlendirme Formu" doldurun. Buradan indirebilirsiniz.

6. Kitabınız sabah uyanma ritüeli ile başlayacaksa siz de sabah uyandığınızda yazmaya başlayın. Karakterlerinizin diş fırçalama alışkanlıklarını, gece yatmadan kıyafetlerini yere mi attıklarını, düzgün bir şekilde katlayıp mı bıraktıklarını, sabah kalktıklarında giyecekleri kıyafetleri buruşuk ve yerden mi alacaklarını, düzenli bir dolaptan mı alacaklarını düşünün. Kimsenin görmesini istemedikleri tuhaf ritüelleri var mı?

7. Bölüm başlıklarını bölüm bitiminde vermelisiniz. Önceden de yazabilirsiniz ama yazarken konunun değişme ihtimaline karşılık bölüm sonunda verebilirsiniz.

8. Tuhaf yabancı bir gezegende bulabileceğiniz bir alet yaratın. Yaratamıyorsanız aletin kullanma talimatını yazın. Arkadaşlarınıza okutup, bunun ne olabileceğini sorun.

9. Hikayenin geçtiği yeri tarif edin, çizin ya da gözlerinizi kapatıp, içinde gezdiğinizi hayal edin.

10. Diyaloglarınızı yazarken tiyatro oyunu yazar gibi yazın. Her bilgiyi diyalogların içinde vermeniz gerekiyormuş gibi. Bunun yanı sıra diyalogların gerçekçi olduğundan emin olun. Gerçekçi olup olmadığını anlamak için diyaloglarınızı sesli okuyun.

11. Bir bölümü heyecanın dorukta olduğu bir anda bitirin.

12.  Olay örgüsünü oluşturun.
       Olay Örgüsü Haritası
  1. Yolculuk Önizlemesi (Fragman) - İnanılmaz serüveninizi tanıtacak şatafatlı bir broşür
  2. Yolculuk Hazırlığı - Karakterlerin ve onların yaşadığı dünyanın tanıtımı
  3. Yola Çıkış: Kışkırtıcı olay
  4. Eğlencenin yarısı oraya varmak: Serüven - Ters gidebilecek her şeyin ters gittiği zaman (çatışma)
  5. Ulaşmak İstenilen Yere varmak: Zirve - Süper güçlerinizi keşfettiğiniz o an
  6. Eve dönüş yolu - Alınan ders neydi?
  7. Eve dönüş: Sonuç
13. Olay örgüsünü belirlediyseniz artık yazmaya başlayın. Kışkırtıcı olayı yazın.

14. Tüm bunları yaptıktan sonra yazıyı bırakıp ara verin. Yaratıcılığınızı geliştirecek şeyler yapın.

15. Kitabınız için ikinci bir tür daha bulun. Örneğin polisiye bir roman yazarken; kara roman, fantastik ya da gotik korku kullanabilisiniz.

16. Perspektifinizi belirleyin. Olayları üçüncü tekil kişi olarak mı, sen dilinden mi ben dilinden mi yazıyorsunuz.

17. Ton! Yazarken seçtiğiniz kelimeler, yazınızın tonlarını oluşturur. 

18. Kahramanınıza ipuçları verin ve onları takip, ettirin.

19. Kitabınızın öbür tarafını bulun. Kışkırtıcı olayınız olduktan sonra bulacağınız ipuçlarının olduğu yer öbür taraftır. Uzaya açılan bir kapı, mafya babalarının yaşadığı yer altı dünyası gibi.

İpucu: "Ne yazacağınızı bilmiyorsanız, kapıya eli tabancalı bir adamı getirin."
Raymond Chandler

20. Kahramanınızın önüne engeller koyun. Kahramanınızın sağ kolu onun antitezidir, ikisi birbirini tamamlamalıdır. Yan karakteriniz ana karakterinizin yoluna çıkacak engellerden biri olabilir.

21.  Gerilimi arttırın. Zamana karşı bir yarış başlatın ve zamanında bitirilmediğinde ne olacağını belirleyin.

22. Olayı çözmeye başlayın ve nerede çözüleceğine karar verir.

23. Olayın nerede çözüleceğine karar verdiyseniz, kahramanınızı oraya götürün, yerin analizini ve cesur bir plan yaptırın.

24. Kahramanınız olayı çözmek için gitmesi gereken yere girmesine izin verin.

25. Kahramanınızın düşmanı ile yüzyüze gelmesine başka bir deyişle yakalanmasına izin verin.

26. Kötü karakterinizi tanımlayın.

27. Zirve. Kahramanınız artık tutsak, tanımladığınız en büyük korkusu ile yüzleşmeli. Ve yaratıcılığını kullanarak bu tutsaklıktan kurtulmalı. Biri yardım da edebilir, bir süper kahraman, önceden hikayede olan biri...

28. Sürpriz. Olay örgüsüne bir şaşırtmaca ekleyin.

29. Tüm örgüyü, olayı çözün.

30. Artık kitabı bitirme vaktinizin geldiğini anladığınızda eğer zorlanıyorsanız, kitabı bitirmek için kendinizi zorlamayın. Yazmaya devam edin. Kendinizi hazır hissettiğinizde bitirebilirsiniz. Milleti de sıkmayın.

Bu harika kitabı buradan satın alabilirsiniz.