11.7.17

2 - Veri tabanı - Database Oluşturma İpuçları

Veri tabanı tasarlamak artık gözünüzü korkutmasın!





Wireframe çizimleri ile daha net gördüğünüz projeniz hakkında bir database oluşturmaya başlayabilirsiniz. Wireframe tasarımlarını oluştururken, üye olmak için gerekli olan Üye Ol sayfasını tasarladığınızı ayrıca, kullanıcının Profil sayfasını tasarladığınızı düşünelim.

Veri tabanı oluştururken yapmanız gereken en önemli şey tablolarınızda mutlaka ID alanının bulunmasıdır. O yüzden her tablo için ilk ekleyeceğiniz ID (int tipinde-unique-not null-auto increment) olmalıdır. Ekran çizimlerine bakarak, tablonun diğer kolonlarını da oluşturabilirsiniz. Mesela Kullanıcılar (Users) tablosu için, örnek bir tablo oluşturalım. Önce yukarıda sol tarafta bulunan wireframe çiziminden faydalanalım.

ID

UserName ( Kullanıcı Adı)
E-mail (E-posta)
Password (Şifre)

Sağ tarafta bulunan çizimden Açıklama alanı için kolon daha eklenmesi gerektiğini fark ediyoruz. Ayrıca Takipçi, Takip ve paylaşılan görseller için de birer kolon olması gerektiğini anlıyoruz. Son durumda Users tablomuz en basit hali ile;

ID
UserName ( Kullanıcı Adı)
E-mail (E-posta)
Password (Şifre)
Description (Açıklama)
FollowerCount (Takipçi)
FollowCount (Takip)
PictureLink (GörselLink)

Bu tabloda FollowerCount ve FollowCount alanları olduğunu fark ediyoruz. Bu da Follows tablomuz olması gerektiğini bize hatırlatıyor. FollowerCount ve FollowCount sayılarını burada tutarsanız, her profil sayfasına gittiğinizde bu sayıları tekrar tekrar Follows tablosundan hesaplamanız gerekmez ve çok kullanıcılı bir sistemde hızlı olmanızı sağlayabilir.

Follows tablosu;

ID
FollowedUserID (Takip edilen kullanıcıya ait ID - Users tablosundaki ID kolonuna denk)
FollowerUserID (Takip eden kullanıcıya ait ID)

Ayrıca veri tabanı oluştururken dikkat etmeniz gereken bir tüyo vermek istiyorum.

Genelde kullanıcılar yanlışlıkla silme işlemi yapmaya veya sildiklerinden pişman olmaya meyillidirler. Bu sebeple her tablonuzun içine Active (Aktif/Pasif - boolen) bir alan ekleyin. Kullanıcının kaydetme işlemi yaptığı sırada Active durumunu 1 olarak otomatik kaydedin ve silme işlemleri için bu alanları Passive yani 0 durumuna çekin. Listeleme işlemlerinde ise sadece Active 1 olanları listeleyin. Bu durumda kullanıcılarınızın bilgileri kaybolmayacak yanlışlıkla silme durumlarında işiniz çok kolay olacaktır.

(Not: Verilerini geri getirdiğinizde de size minnet edecek bir çok kişi olacaktır.) Böyle bir sistem hazırladığınızı da unutmamak için burada bahsettiğim proje dokümanınıza Genel başlığı altına veya ilgili durumları uyguladığınız sayfaların altına madde olarak eklemeyi unutmayınız.

Size en basit hali ile bir veri tabanını nasıl oluşturabileceğinizi anlatmaya çalıştım. Umarım birilerine yardımım dokunur.