11.12.18

Neden Sürekli Aynı Yerde Çalışıyorsun?

Peki neden sürekli aynı yerde, aynı saatlerde çalışmak zorundayım?



Çok sık iş değiştirdiği için iş görüşmesine çağırılmayan ya da çok sık iş değiştiren kişileri iş görüşmesine çağırmayan insanlar size de merhaba.

Neden hayatımız boyunca bir iş yerinde çalışmak zorundayız? Ya da iş bulmak için neden bağlılıkları olan biri olmak zorundayız? Benim başka bir şirkette uzun süreli çalışmış olmam sizinle de uzun süre çalışacağım anlamına mı gelir? Belki sizinle çalışırken yapacağım işi sevmeyeceğim ve 10 yıl çalıştığım şirketten sonra belki deneme süresinde sizden ayrılacağım. Ya da başka bir yerde kısa süre çalışmam sizinle uzun çalışmayacağım demek midir?

Bir de neden hep aynı işi yapmak zorundayım. En fazla 1 senelik işler yapsak ya. Şu 3 günlük dünyada illa tek işim mi olmalı? İş için aldığım eğitim üniversitede 4 sene, ondan da mezun olunca sadece temel bilgimiz oluyor ki 2 sene de anlatamadıklarını stajda 2 haftada yapmışlığım var.

Ben her sene iş değiştirmek istiyorum, her projem bittikten sonra başka bir işe gidip, bildiğimi başkalarıyla da paylaşmak istiyorum. Mümkün olduğunca çok insan tanıyıp, mümkün olduğunca fazla çalışma şekli görmek ve mümkün olduğunca fazla şey öğrenmek bir çoğunda da "ya bu iş nasıl yapılır acaba?" diye düşündüğümde, gidip işin usulünü öğrenmek istiyorum.

Tamam işi öğrenmek, uzmanlaşmak, bilgi birikimi yaratıp, uzman olmak istiyoruz. Peki neden bunu istiyoruz? Ben uzmanlaştığımda beni hemen uzman yapıyor mu şirketler? Maaşım yükselmesin diye uzmanlık vermiyorlar mı? Şirketlerde müdür sayısı, çalışan sayısının en azından 3'te 1'i ise ve şirketler maaşı yüksek vermiyor ise uzmanlaşmamla neden ilgileniyorlar?

Belli bir yerden sonra illa müdür olmak zorunda mıyım? Ya yaptığım işi çok seviyorsam ve yönetimsel bir iş yapmak istemiyorsam? Sürekli üretmek isteyen Z kuşağı sizin endüstriyel tasarımından kalma çalışma sisteminize ayak uyduracak mı?

Çalışma saatleri illa sabah 07:00 ila 20:00 arasında mı değişmeli? Herkesle aynı anda işe gidip, gelmek zorunda mıyım? Belki benim kafam akşamları çalışıyor? Belki benim yaşam tarzıma göre benim gece iş yapmam bana daha verimli sonuçlar veriyor? Ayrıca herkes çalışmak istediği saate göre şirketlerde iş bulsa kendine ve iş veren olarak iş yapmak istediğim şirketle ortak çalışma saatim olması gerekiyorsa ortak çalışma saatlerini anlaştığım şirket ile ben kendi aramda halletsem? Trafik de azalmaz mıydı? Ben devlet ile ilgili işlerimi yapmak için izin almak zorunda olmasam?

Şirketler yapılan işleri uzatmasalar, çalışanlar yöntemleri çabuk kavrasa herkes gerçekten tek bir iş yapsa ve isteyen istediği işe girip çalışabilse, kendine uymayanı sınav puanları ile değil de iş hayatına girip, öğrenerek bulsa? Tabi ki eğitim de iş hayatının temelini öğrenmek, zekayı geliştirmeye çalışmak olsa ve gelecek olan Z nesline de uygun hale getirebilsek sistemi, çok mu ütopik bir hayal olur?

Eğitimde, mesleki becerilerle uğraşmak yerine iş hayatında olması gerken belirli başlı şeyleri öğrettiğimiz bir eğitim sistemi olsa? Örnek dersler olarak; zorluklarla başa çıkma, problem çözme becerileri, iletişimin gücü, insanı anlamak, liderlik yetkinlikleri geliştirme, analitik düşünme, koçluk, temel iş süreçleri vb. verilse. Tabi temel kodlama gibi dersleri isteyen ek ders olarak alabilseydi en azından sevmediği işi yapan insan sayısı daha az olmaz mıydı?

Sınavsız sistem mi olur, eğitimsiz iş mi yapılır diyenlere (ki yapılamayacak olanlar da var, mesela forklift kullanma ki bunu iş yeri vermeli bence) şuan aldığınız eğitimin de faydasını yüzde kaç oranında gördüğünüzü kendinize dürüst olarak söylemenizi rica ederim.