18.3.17

İdeal Web Sitesinin Olmazsa Olmazları

İdeal (profesyonel, harika, ileri görüşlü ya da eğlenceli) bir web sitesinin olmazsa olmazları nelerdir?



İdeal web sitesi dediğinizde aklınıza ne geliyor bilmiyorum ama benim için ideal web sitesi iamawesome.com. Çünkü yalın sade ve amacına iki kelime ile hizmet ediyor. İçinde yazan cümlenin ilk harfi büyük bile değil. İnternet sitesinde favicon bile bulunmamaktadır.

Ama bunu herhangi bir site için yapamazsınız. O yüzden karar vermeniz gereken en önemli iki adımdan biri sitenizin adı, diğeri ise sitenizin amacıdır.

Sitenizin adı ne olacak?

Sitenizin ismi kesinlikle markanızı temsil etmeli ve amacına yönelik bir ismi olmalıdır. Ayrıca bir alan adını almadan önce mutlaka alacağınız alan adını Google'da aratınız. Seçtiğiniz alan adı sizin için ifade ettiği anlamını başkaları için etmiyor olabilir. Ayrıca sitenizin ismini Google ranslate açıp dili algıla seçip translate alanına da yazınız. Tüm dillerde ifade ettiği farklı bir anlam olabilir mi diye kontrol ediniz.

Sitenin amacı ne olacak?

Müşterileri satın almaya yönlendirmek, daha çok okuyucu kazanmak, herkesin internet sayfası var bizim de bir tane olsun vb. amaçlarınız olabilir. Amacınızın ne olduğunu dikkatle belirlemeniz en önemli husustur.

Ben internette gezerken çoğu internet sayfasının "herkesin internet sayfası var bizim de bir tane olsun" amacı ile hazırlandığını düşünüyorum. Çünkü internet sitelerine girdiğinizde ya aradığınızı bulamıyorsunuz ya bastığınız butonlar çalışmıyor ya da siteler "o da olsun, bunu da koyalım, bu site koymuş bizim ne eksiğimiz var" havasında oluyor.

Siteniz kullanıcıları yormasın!

Gerçekten bizim de bir internet sitemiz olsun amacı ile kurduğunuz, şirket ya da kuruluşunuzu tanıtmak istediğiniz bir web sitesi oluşturacaksanız Ana Sayfa, Hakkımızda ve İletişim sizin sayfanız için yeterli olacaktır. Tabi ki bunu şirketinize ve amacınıza göre geliştirebilirsiniz. Referanslar, Ürünler/Hizmetler gibi şirketinizin amacına uygun sayfalar da ekleyebilirsiniz. Ama sırf başkasında var diye sitenize bir sayfa daha, animasyon, ekstra bir alan hatta fazladan bir buton bile eklemenize gerek olmadığını unutmayın.

Sitenizi animasyonlar ve/veya reklamlar ile doldurmayınız. Artık kullanıcılar sitelerde açılan pop-up ya da modal box reklamlarından sıkılmış durumda. Pop-up ve modal box'ları mümkün olduğunca en az ve kapatılabilir bir şekilde kullanınız.

Bildiğiniz her rengi sitenizde kullanmayınız. Sitenize markanıza özgün renkleri en sade şekilde kullanınız. Eskiden yapılan rengarenk animasyon sitelerin modası geçmiş durumda.

Artık kullanıcılar, maksimum "3 tık" kullanarak istediğine erişebilecek şekilde siteler görmek istiyor. Siteler üzerinde bulunan Intro/Tanıtım Videosu vakit kaybı olarak görülebiliyor. Bu da sitenizi kullanacak olan kişileri sitenize girmemeye itebiliyor.

Arama Bölümü

Sitenizde görünür bir yerde mutlaka bir arama alanı olsun ve bu aramayı Google üzerinde değil, sitenizin içinde kullanın. Sitenizi bildiğiniz için 3 tık ile istediğiniz yere siz erişiyor olabilirsiniz ama sitenizi bilmeyen biri için bu 3 tık göründüğü kadar kolay olmayabilir. Bu sebeple kullanıcılarınıza arama alanı ile kolaylık tanıyın.

3 tık'la kullanıcıların erişebilirliğini ölçmek isterseniz de sitenizi test edebilecek test şirketleri de bulunuyor.  En basit hali ile anlatmak gerekirse; test şirketine sitenizin test edilmesini istediğiniz test adresini iletiyorsunuz. Anlaşmaları olan kişiler ile iletişime geçiyorlar (eğer belirli bir kitleniz varsa, o kitlenize uygun kişilerin test etmesini istiyorsunuz). Siteniz daha önce siteyi hiç kullanmamış kişiler tarafından test ediliyor ve siz geri dönüşlere göre siteniz üzerinde değişiklik yapabiliyorsunuz. Tabi sadece kişilerce değil programlarla da test edebiliyorlar. Ben en basit hali ile anlatmaya çalıştım.

Tarayıcı Uyumu



Sitenizi tek bir tarayıcıya uygun olacak şekilde düzenlemeyiniz. Internet Explorer, Google Chrome, Safari ve Mozilla tarayıcılarında da test ediniz. Tüm tarayıcılara uyumlu bir internet sitesi yapamayabilirsiniz ama en azından siteniz için önemli olan alanların bu tarayıcılarda desteklenmesini sağlayın. Çok eski tarayıcılarda mesela Internet Explorer'ın 6. sürümünü (IE6) desteklemeye çalışmayın. Sitenizi tüm tarayıcılarda kusursuz bir şekilde çalıştıramayabilirsiniz.

Kullanıcıların genel olarak en çok kullandığı tarayıcıların oranlarını da buradan görebilirsiniz.

Mobil - Tablet (Platform) Uyumu

Artık kullanıcıların sadece bilgisayar üzerinden sitenize erişmediğini unutmayın. Siteniz mobil cihazlar, tabletler üzerinde de kullanılacaktır. Sitenizin mobil cihazlara uyumlu olmasını sağlayın. Eğer sitenizin içinde çok fazla içerik bulunuyorsa, mobil cihazlarda tüm içerikleri göstermek zorunda olmadığınızı unutmayın. Kullanıcıların görmek isteyeceği ya da sizin için önemli olan içerikleri gösterebilirsiniz.

Sosyal Medya İkonları

İnternet kullanan kullanıcıların neredeyse hepsinde sosyal medya hesabı bulunmaktadır. En büyük kurumsal firmalardan, kobilere kadar artık her firma sitesinde sosyal medya ikonu bulundurmaktadır. Sizin de sitenizde bu ikonların bulunması sizin için faydalı olacaktır. Tabi sadece bulunması değil, çalışması da önemli.

Navigasyon - Footer

Sitenizin en altında (footer) dinamik (oluşturduğunuz sayfalara göre şekillenen gibi düşünebilirsiniz) navigasyon alanı bulunmalıdır. Sitenizin içinde bulunan sayfalara kullanıcılarınız footer alanından ulaşabilmelidir.